Blog. Rólam. Nektek.

2016. március 01. 11:51 - Lady_Marilyn

Haszontalan információkat tömnek a diákok fejébe

... de mi lenne a használható?

Mindenféle politizálás nélkül mondhatom, hogy az a jelenség, mely során a diákok rájönnek arra, hogy az a tudás, amelyet próbálnak az agyukba ömleszteni a való életben nagy részt használhatatlanok, nem ma vagy tegnap alakult ki, hanem évekkel korábban. Van egy úgynevezett alapműveltség, amit át kell adni, ezzel mindenki egyet ért, de az igazán fontos dolgoknak is teret kellene engedni két másodfokú egyenlet megoldása és felszerelés híján kissé pontatlanul bemutatott kémiai kísérlet között.

Önéletrajz és motivációs levél írása
Annál, hogy egy-egy nyelvtan órán megemlítik, hogy igen, ilyen is létezik a diákokat meg kellene ismertetni azzal, hogy hogyan is épülnek fel a különböző típusú önéletrajzok, hogy a munka világában mit is várnak el tőlük mind a dokumentum megjelenését, mind annak tartalmát illetően. Nem csak idegen nyelven, hanem anyanyelven is át kell adni azokat a nyelvtanilag is helytálló fordulatokat, amelyek jól mutatnak a motivációs levelekben. Így, amikor kikerülnek az iskolapadból nem kell vért izzadniuk, hanem felidézik mindazt, amit egyébként gyakorlással korábban már elsajátítottak.

article-2550245-1b225d3100000578-998_634x433.jpgPénzügyek 
Ezt akár matematika órán is el lehet sajátítani pár feladat keretén belül. Nem körmön fontan megfogalmazott öt-hat részes, nyelvtanilag is összetett példákkal, hanem életszerű helyzetre épülő feladatokkal. Konkrétan megadni, hogy egy átlagos magyar ember havi fizetése X forint, hány négyzetméteres lakásban él, összefüggésbe hozni a kamatos kamatot a felvett hitellel, a gázszámlára mehetnek a köbök, meg a gyökök. Ezeken a feladatokon keresztül a diákok megtanulhatnak bánni a pénzükkel, mert tudni fogják hogyan számolják ki, hogy mennyi lesz a következő havi gázszámla, a felvett diákhitel részlete, satöbbi.

Banki ügyintézés
Hogyan indíthatnak folyószámlát, hogyan lehet utalni, mire kell figyelni, milyen befektetési lehetőségeim vannak? A legtöbb diák sajnos mindezt magától nem tudná elmondani.Kiemelni a hitelek világát, külön beszélni az adósság csapdáról, vagy a hitelspirálról. Ezekre lenne igazán szükség mondjuk egy osztályfőnöki órán, olyan személyek tolmácsolásában, akik bankban dolgoznak.

nqu8ubgmadim5tktxcn1.jpg

Káros szenvedélyek egészségre gyakorolt hatása
Elrettentő képekkel, példákkal időben prezentálhatják a diákoknak a dohányzás, az alkohol, a legális szerek vagy az egyéb függőségek okozta egészségügyi és akár büntetőjogi következményeit is. A legjobb ha ezt egy biológia órán történik.

Elsősegély és tünetfelismerés
Akinek van jogosítványa tudhatja mit kell tenni, ha diáktársa vagy tanára rosszul lesz, de a többségnek sajnos nincs erről képe. Az elsősegély nyújtás akár életet is menthet, a mentőkre sajnos sokat kell várni. Éppen ezért nem ártana, ha már diákként elsajátíthatnánk mind azt a tudást, melyen szó szerint egy élet múlhat. Amennyiben a diákoknak gyógyszer vagy ételallergiája van, azt is rögzíteni kell és az ellátás során figyelembe kell venni.
A különböző betegségek (legyenek azok akár lelki eredetűek is) tüneteinek felismerését is át kellene adni, főleg a kisdiákoknak. Így sokkal jobban el tudnák mondani, hol éreznek fájdalmat, vagy felismernék, ha családtagjuknak van tipikus tünetekkel járó betegsége.

Jövőépítés
A jövőről alkotott képüket nem elég megkérdezni egy osztályfőnöki órán, majd megjegyzéseket tenni rá, vagy épp kinevetni egy diákot. Fontosabb lenne ismertetni a lehetőségeiket a továbbtanulásról, arról, hogy milyen opcióik vannak egy érettségivel vagy az adott szakmával a munka világában. Reálisan kell ismertetni őket az egyetemek ponthatárairól, elvárásaikról.

... és ez csupán néhány példa volt

Címkék: oktatás iskola
Blog. Rólam. Nektek.